Bahnhof

Nu har föreningen bytt internetleverantör till Bahnhof. För att aktivera din anslutning, följ dessa steg. Behöver du assistans kontakta Bahnhof på 010-510 00 00 eller skicka ett mail till styrelsen@fano.se så försöker vi hjälpa till. 


1. Anslut din router med en nätverkskabel till internetuttaget som är placerat i ditt hem.

2. Starta datorn och öppna en webbläsare.Du kommer automatiskt till vår inloggningssida http://dhcp.bahnhof.se
Gör du inte det kan du skriva in adressen manuellt i adressfältet på din webbläsare.

3. Välj din adress och lägenhet.

4. Vänta 15 minuter och starta om routern, sedan ska du kunna surfa.

Tidigare publicerade nyheter om bytet:

Som styrelsen informerade sommaren 2021 så har föreningen tecknat avtal med Bahnhof om att de ska ta över som internetleverantör. Bytet ger en högre hastighet både uppströms och nedströms för oss boende samt en inte oansenlig kostnadsbesparing för föreningen.

Det som påverkas är internetanslutningen, IP-TV och IP-telefoni. Har du något av de senare två kommer du behöva teckna nya avtal med Bahnhof samt beställa en ny router. Det som levereras via ComHem påverkas inte.

En annan konsekvens är att mailadresser från Bredbandsbolaget/Telenor, t ex de som slutar på @bredband.net, kommer sluta fungera. Bahnhof erbjuder sex stycken mail-konton, men dessa blir tillgängliga först vid bytet. Ett par alternativ som inte är beroende av att du är kund hos en internetleverantör är Google (www.gmail.com), Microsoft (www.outlook.com) eller Yahoo (overview.mail.yahoo.com).

Bytet kommer ske den 28:e mars. Under dagen kommer internetanslutningen att ha driftstörningar.

Bahnhof har tagit fram ett informationsblad med bland annat denna information:

  • Vad ska du göra den dag som bytet sker
  • Om du vill ha en ny router, hur gör du då
  • Om du vill ha IP-TV eller IP-telefoni, hur går du till väga
English